Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, May 29, 2013

4 weeks :)


hai hai re hai ..

sejak dua menjak ni aku semacam bermood sangat baik. aku tak marah pun bila orang carik gaduh dekat lab. bila org tak nak tolong tuka jadual pun aku okey aja. dengan suami pun aku rasa mood aku okey. tak marah dah kalau dia terlupa buat apa apa.. atau tak makan seblum g kerja.. hmm.. bagus betul, berkat mengandung baby (selalu mengandung lemak aje hahaha)
 
okay, nak dengar cerita tak nape aku excited gila dengan pregnancy ni?

"tak payahlah, dah tahu jawapan, 1st pregnancy mestilah excited bukan??" jerit para hadirin sekalian.

cis kau..!! itu sudah tentu. isteri mana tak excited bila lepas kahwin Allah bagi rezki anak pula? sumpah excited.. tak pernah rasa excited mcm ni.. alhamdulillah :))

tapi, ada sebab lagi kenapa aku betul2 excited ye puan2.. ok, mari cerita.

sebenarnya aku ni jenis manusia yang jarang period (datang bulan bahasa melayu dia).jadi sbb tu la aku excited. 

err.. x paham gak? baiklah mari aku cerita secara saintific bagi kau paham (atau lagi pening.. haha) jangan risau, sains aku bukan pandai sangat, maka aku akan cerita dengan perkataan yang semua mudah paham sbb aku pn x ingat nama saintifik dia haha..

ok, ovulasi (ovulation) akan berlaku setiap sebulan (lebih kurang) kepada semua pompuan normal. ovulation adelah di mana fallopian tube akan kuarkan ovum (telo).. pada waktu tersebut akan terdapat beberapa hormon yang akan bertindak mmbuatkan dinding uterus (rahim) akan menebal untuk bersedia terima kot2 nanti ovum tersebut berjaya disenyawa dengan sperm (drpd suami) dn seterusnya mnjadi fetus (baby sblum kua perut).. untuk certain period of time, kalau tak berjaya (sorry, try again later).. atau mmg xde sperm sbb lom kawen, maka ovum tersebut bersama dinding2 uterus yg menebal akan luruh sebagai period korang la! ok, paham ke? hehe 

bila aku ckp aku ni jrg period,maka secara otomatiknya menunjukkan, ovulation aku jarang berlaku.. so x kira lah berapa gelen sperm pun masuk, kalau xde ovum ape kejadahnye bukan? hahaha.. dengan erti kata lain, sepatutnya kebarangkalian aku utk mengandung adelah agak tipis sbb pmpuan yg normal period dia, boleh tau hari subur dia.. aku mmg takkan tahu.. 


jadi, bila tiba2 aku mengandung, mmg laa aku saaaangat terkejutt dann saaaangatt hepi alhamdulillahhhh :))

suami pn macam terkejut badak sbb sblum kawen aku mmg dh ckp siang2 pasal ni.. mungkin kite lambat sket dpt anak.. tp kuasa tuhan sape tahu.. kalau Allah nk bagi tu mmg Dia akan bagi.. alhamdulillah.. 

smpai skarang rasa mcm xpercaya, alhamdulillahh .. :))